Tradiční ocenění nevšedních počinů Red Dot Award je německé designové ocenění, které se již od roku 1955 udílí v německém Essenu. Má tedy svou tradici, jméno i autoritativní hodnotu. Jakmile produkt dostane toto ocenění, získává s ním na hodnotě, tedy na té umělecké. Už to nejsou obyčejné stolky, židle, sluchátka, brýle nebo elektrokola. Už jsou to designové kousky a zpravidla platí, že ani kvalitou za svou formou nikterak nezaostávají.
Ceny se každoročně udílejí ve třech kategoriích: Produktový design, Komunikační design a Designový koncept.
O vítězích v soutěžních kategoriích rozhoduje porota, jejíž členy tvoří zvučná a světoznámá jména v oblasti designu, ale i odborníci z jiných oblastí či novináři, kteří se designu věnují. Právě od takového složení poroty si pořadatelé slibují objektivní soudy nad zúčastněnými výrobky.
Které produkty vstupují v jednotlivých kategoriích do klání? V kategorii Produktový design se obvykle setkávají průmyslové produkty – od módy a příslušenství přes elektroniku až po nábytek. Například v roce 2015 se v této kategorii o přízeň poroty ucházelo 4 928 produktů z 56 zemí. Výrobci zkrátka mají zájem o to, aby „červená tečka“ jejich produkty zdobila.
Kategorie Komunikační design je pro změnu, jak již její název napovídá, zaměřená na komunikaci a je určena všem kreativcům (nejen) z designových studií a agentur, kteří se zaměřují na komunikační kampaně. Projekty přihlašované do této kategorie se specializují na knihy, plakáty, typografii, aplikace, hry, webové stránky a další podobné.
Designový koncept je kategorie poměrně nová, pořádaná teprve od roku 2005. Všichni zájemci, kteří mají světu co předat, mohou každý rok v Singapuru představit své designérské vize, provést je prvotním testem a porovnáním s ostatními. Účelem této kategorie je podporovat kreativní myšlení a řešení každého všedního i nevšedního problému, s nímž se můžeme setkat.
Skvělí společníci, o jejichž kvalitách jste dosud možná nevěděli První kategorií, kterou jsme představili, byla kategorie Produktový design, jež je nám, obyčejným smrtelníkům, nejbližší. Najdeme v ní stylový nábytek, neotřelé bytové doplňky, futuristicky vyhlížející kola… A také elektroniku. A ne ledajakou. Ocenění Red Dot Award už totiž získaly za své produkty takové značky jako JBL, Yurbuds, Harman/Kardon, AKG nebo Varta. Když uvážíme, o jak prestižním ocenění a o jakých velikánech mluvíme, překvapuje vás to spojení?
JBL JBL bodovala v Red Dot Awards v roce 2014 i 2015, a to sluchátky, přenosnými reproduktory nebo soundbarem. V roce 2015 značka JBL uchvátila porotu soundbarem
JBL Boost TV, který nejenže perfektně přenáší zvuk z televize nebo smartphonu, ale také poslouží jako designově dokonalý doplněk do každého moderního obývacího pokoje. Stejně tak dobře, jako je využitelný u televize, je využitelný kdekoli jinde, kde ho potřebujete – je totiž v rámci možností a svých rozměrů ještě považován za přenosný. Soundbary přitom až dosud představovaly jen předměty, které byly většinou svázány tvary, rozměry i funkcionalitou s plochými LCD televizemi.
Harman/Kardon Značka Harman/Kardon letos zaujala bezdrátovým
HD audio systémem OMNI, který v sobě spojuje reproduktory s audio adaptérem tak, že hudba a jiný streamovaný obsah může hrát ve velkém prostoru, například v bytě či domě, aniž by se to odrazilo na kvalitě zvuku. Audio System Omni tvoří reproduktory dvou 3D tvarů: koule a oválu. S decentním, minimalistickým ovládáním ponechává Omni management zvuku na uživateli smartphonu, stejně jako možnost „dotknout“ se reproduktoru. Kombinací reproduktorů
Harman/Kardon Omni 10 a
20 skládáte doplňky svého interiéru skutečně nadčasově.
Dalším produktem z jejich dílny, který porota ocenila, byl přenosný bezdrátový konferenční audio systém
Harman/Kardon Esquire 2, který reprezentuje kombinaci dokonalosti tvaru, mistrovského zpracování a použití prvotřídních materiálů včetně kůže. Až „retro jednoduché“ ovládání umožňuje vychutnat momenty odpočinku někde v hotelu, nebo ještě těsně před tím vyvolat nadšení designem během konferenčního hovoru. Vysoce kvalitní mikrofony, jež redukují šum na obou stranách, dovolují pořádání nerušených konferenčních hovorů, ale i nadstandardní reprodukci zvuku.
Harman/Kardon Esquire 2 je nejmladší, zato však největší bratr rodiny Esquiru. Rozměrem a trochu i tvarem se přibližuje iPadu Mini.
Yurbuds Yurbuds, značka proslulá svými sluchátky, která si oblíbili především běžci na obou stranách Atlantiku pro jejich tvar a schopnost nevypadnout z ucha, ať se děje, co se děje, sklidila v roce 2015 na Red Dot Awards úspěch. A bylo to právě díky sluchátkům, konkrétně za modely série
Yurbuds Inspire & Yurbuds Focus 100 & 200 a za sérii
Yurbuds Inspire & Yurbuds Focus 300 & 400. Skutečné umění je vložit designovou myšlenku do miniaturních předmětů denní potřeby a dokázat při tom myslet i na biomechaniku. Oceněná sluchátka Yurbuds Inspire díky patentu Twist Lock odlehčila tělo sluchátka prakticky o polovinu objemu. Stačilo využít fyziologii ucha pro upínání zamknutím/zašroubováním do ucha a dosud neodmyslitelný háček za ušní boltec najednou pozbyl významu.
O kvalitách Yurbuds se mezi lidmi ví – sluchátka v uších perfektně sedí díky silikonovým nástavcům, za pozornost stojí i intuitivní systém dálkového ovládání se 3 tlačítky. Ten nabízí jednoduché a pohodlné ovládání za jakékoli situace. Samozřejmostí u těchto sluchátek je ochrana před potem a propustnost okolního zvuku. Označení Red Dot jim dodává punc skvělého a neotřelého designu, který jde ruku v ruce s jejich kvalitou.
AKG Jedním z produktů od AKG, které získaly ocenění Red Dot, byla i sluchátka
AKG Y50, jež vynikají nejen zdokonaleným basovým zvukem, díky kterému po nich milovníci hudby jdou, ale i moderním a originálním stylem. Ten kromě neutrální černé vsází i na výraznější barvy.
Porota šla jednoznačně po designu – po velkých měničích pokrytých tenkými kovovými pláty. Kvalitativně se tato sluchátka totiž řadí do střední třídy a vyhovují běžným uživatelům, nanejvýše náročnějším amatérům, všechny posluchače by neuspokojila (což není špatně, jen je na místě připomenout, že porota neoceňovala sluchátka po všech stránkách, ale pouze jejich design).
Výhodou těchto sluchátek oproti jiným ve své třídě je výborné tlumení okolního ruchu a kvalita reprodukce, přítomnost mikrofonu, díky němuž lze se sluchátky i telefonovat, i multifunkčního tlačítka na kabelu, prostřednictvím kterého lze ovládat přehrávání.
Varta Svého ocenění se dočkala i legendární značka Varta, která je na trhu už od 80. let 19. století, což vypovídá o jejích kvalitách. Ocenění Red Dot teď vypovídá o designu jejích výrobků. Letos šlo konkrétně například o svítilnu, kterou je možné dobíjet v autozapalovači – jen málokoho by napadlo tak úžasně praktickou věc přivést na světlo světa v tak elegantním provedení.
Dalším oceněným počinem byla dobíječka baterií, nezničitelný
Varta Powerpack 6000. Klasický powerbank, z něhož se dá jednoduše dobít telefon, tablet či jakékoli jiné elektronické zařízení, v obalu, který důležité jádro ochrání před prachem, vodou i nárazy. Zkrátka – nezničitelný.
V roce 2014 toto ocenění získal
Varta Mini Powerpack s názvem Phone Power – produkt fungující na stejném principu, jen jinak provedený. Tento doplněk je velký jako flash disk a pohodlně ho připnete na kroužek od klíčů. Jakmile zjistíte, že baterie ve vašem telefonu už vám neposlouží, stačí tento malý zázrak připojit a můžete její život prodloužit až o 60 minut. Porotci Red Dot ocenili v tomto případě především funkcionalitu. Jedná se pravděpodobně o jeden z nejmenších powerbanků vůbec.
S oceněnými produkty si potvrzujete svůj vkus a vytříbenost Od produktů, které si kupujeme, očekáváme, že nám budou dlouho a dobře sloužit. Že nám poskytnou kvalitu, za kterou jsme mnohdy ochotni si připlatit. Proč se tak samozřejmě nestavíme k produktům, jež získaly některé z autoritativních ocenění v oblasti designu? To, co porota, která se designem zabývá, vyhodnotí jako vkusné, originální, nevšední nebo chcete-li jedinečné, zpravidla bývá stejně tak jedinečně kvalitní. Důkazem toho mohou být právě zmíněné značky – Harman/Kardon, JBL, Yurbuds, Varta a mnohé další.
S výrobky oceněnými designovými cenami kupujeme nejen kvalitu, ale i krásu, estetiku, vkus. Vnášíme do svých životů umění ve více podobách. Zkuste to také.